משחקי זיכרון

משחקי זיכרון חוויתיים, מלמדים, ביצירה עצמית

משחקי זיכרון ניתן להכין בקלות יחסית בבית ולשלב בהכנת המשחק יצירתיות, דמיון והנאה מיצירה, יחד עם תוצאה חביבה ומהנה!
משחקי זיכרון יכולים להיות מותאמים לכל גיל כמעט, כשההתאמה לגיל תלויה במה שאנו רושמים או מציירים על גבי הכרטיסים.
משחקי זיכרון יכולים להוות בסיס להשגת למידה ותרגול של מושגים שונים.

משחק זיכרון של דייגים!
מציירים על בריסטול דגים רבים ככל שניתן. את הדגים ניתן לצבוע בשלל צבעים. חשוב שכל הדגים יהיו צבועים באותו סגנון, כדי שאופן הצביעה של הדג לא תחשוף מה מוחבא מצידו השני.
גוזרים מסביב לדגים ומחלקים את כל הדגים למספר קבוצות שוות בכמות הדגים שבהן. כל קבוצת דגים, נצבעת בצידה השני בצבע אחד. ועכשיו ניגשים להכין חכה לדיג הדגים. לוקחים מקל קטן, עט או עיפרון ומחברים אליו חוט חזק, או חבל דק באורך 30ס”מ-40ס”מ. בקצהו השני של החוט קושרים מהדק משרדי ממתכת. בקצה התחתון של המהדק המשרדי מדביקים בעזרת צלוטייפ שני מגנטים עגולים, שרוכשים בחנות כלי כתיבה או בחנות יצירה.
אל כל הדגים שגזרנו מחברים סיכות מהדק. ועכשיו נותר רק לפזר את הדגים עם הצד הצבוע כלפי מטה, לערבב ולהתחיל לשחק משחק תורות, כל פעם תורו של ילד אחר לנסות לדוג זוג דגים. מי שהצליח לדוג שני דגים עם אותו הצבע מקבלם וזוכה בתור נוסף. הילד שצבר את מספר הדגים הגדול ביותר, זוכה במשחק.
אפשרות משחק נוספת, במקום לנסות לדוג זוג דגים, כל ילד משחק בצבע מסויים. כל ילד מקבל קופסא קטנה, אותה ניתן לקשט בצבע שלו. הוא מנסה לדוג רק דגים בצבע שלו. אם הדייג דג דג בצבע הנכון, הוא מניח אותו בקופסא ומקבל כמובן תור נוסף. אם דג דג בצבע של משתתף אחר, הוא מראה אותו לשאר המשתתפים, כדי שינסו לזכור איזה צבע יש לאותו דג, ומניח אותו חזרה במקום, עם הצד הצבוע כלפי מטה. מי שאסף ראשון את כל הדגים שלו מנצח.

ועכשיו, כיצד ניתן להפוך את המשחק הזה, למשחק שמתאים לילדים יותר גדולים ולהשתמש בו לתרגול תכנים שונים, כדוגמת, תכנים שנלמדו בבית הספר?
במקום לצבוע את הדג, ניתן לרשום על הדגים חצאי מילים,לדוגמא: “אופ” על כרטיס דג אחד ו”נאים” על כרטיס דג שני.  “ר” על כרטיס אחד ו “ץ” על השני, וכך הלאה. זהו משחק שמתאים לילדים שלומדים לקרוא בכיתות א’-ב, המשחק הרבה יותר מסובך כיוון שקשה מאד לזכור חצאי מילים מבלי לדעת את המשמעות שלהם. לכן, כדאי להשתמש בתחילה במעט כרטיסים יחסית, כדי שהמשחק לא יהפוך לקשה מדי. ככל שמצליחים ניתן להוסיף עוד כרטיסים ולהעלות את דרגת הקושי.
דרך נוספת להפוך את משחקי זיכרון למשחקים שעוזרים גם למיומנויות למידה – לרשום תרגילי חשבון על חצי מהכרטיסים ולרשום את תוצאות התרגילים על החצי השני. דרך מעניינת מאד ללמוד לדוגמא, תרגילי כפל וחילוק, שבהרבה מקרים קשה לילדים להתחיל ולהתיידד עימם!
אפשר לשים על כרטיסי הדגים כמעט כל דבר, שני חצאי תמונות שגזרנו מעיתונים, ציורים שציירנו עם הבדלים דקים ורק זוגות זהים בדיוק יכולים להיות זוג נכון במשחק כדרך לתרגול אבחנה חזותית.