מבוגרים/הורות

התארגנות מוגדרת כיכולת ליצור רצף פעולות מסודר, מתוכנן, עקבי והגיוני בכדי לבצע מטלה מתחילתה ועד סופה ביעילות. בהתארגנות יעילה משולבים מרכיבים של: יוזמה ורצון לבצע את המטלה, איסוף מידע הרלוונטי לפעילות, תכנון המשימה וביצוע רצף של פעילויות מחשבתיות ו/או מוטוריות בצורה הגיונית, ובקרה על הביצוע והתוצר.

בכל השלבים הנ”ל יש להתחשב במרכיב הזמן (למשל: התחשבות באורך הזמן שלוקח לבצע את הפעולה ובעיתוי ביצוע הפעולה). להיות מסוגלים לשמור על עקביות בביצוע המטלה ולהישאר מרוכז. להתמקד בעיקר ולא בתפל. לדעת מתי וכיצד לסיים את המטלה ולבדוק את התוצר שהתקבל.

מבוגרים עם קשיים בהתארגנות ובתפקודים הניהוליים יתכן וירגישו חלק מהקשיים הנ”ל ועוד:

  • קושי לארגן את העבודה הנדרשת מהם לפי שלבים הגיוניים ועקביים בכדי להגיע לביצוע יעיל. עלולים לפעול בצורה אקראית ולא מתוכננת מראש.
  • אי סדר בסביבת העבודה.
  • קושי להתמיד בעבודה.
  • נטייה לדחיינות בעבודה או בבית.
  • קושי בוויסות רגשי בעת ההתנהלות מול עמיתים בעבודה, בן-הזוג והילדים. קושי בעיכוב תגובה, סבלנות ויכולת לשיתוף פעולה.
  • השפעה שלילית של קשיי ההתארגנות על פיתוח מערכות יחסים וביסוסן.
  • קושי בהתנהלות יעילה בזמן לאורך השבוע בכדי להספיק לבצע מטלות נדרשות כגון עבודה, בית, טיפול בילדים, סידורים, קניות וכ”ו.
  • קושי לארגן את התנהלות המשפחה כולה בבוקר בצורה רציפה ויעילה (תוך כדי לקיחה בחשבון בו-זמנית גם את צרכי הילדים וגם את צרכי ההורים).
  • איחורים תכופים בהגעה לעבודה או בהבאת הילדים למסגרת החינוכית.
  • קושי בהשכבת הילדים בצורה מסודרת.
  • קושי לאזן בין המטלות הנדרשות לתפקוד המשפחה לבין זמן-הפנאי האישי וזמן העבודה.
  • קושי בארגון הילדים לבצע את משימותיהם הלימודיות ו/או המשפחתיות.
  • קושי לשמור על סביבת מחיה מסודרת בבית והקניית סביבה מאורגנת וקבועה לילדים.
  • קושי לשמור על סדר-יום וסדר-שבוע קבוע ויציב עבור הילדים וההורים.
  • שיכחת חפצים ומטלות.

כאשר הקושי בהתארגנות פוגע באדם הבוגר, במשפחתו או בשגרת היום-יום, מעכב את הצלחתו בתחומים שונים או מונע ממנו לבטא את יכולותיו – מומלץ לפנות לטיפול.

ניתן לקרוא עוד על קשיי התארגנות אצל מבוגרים/הורות בתפריט ה”מאמרים” בתחום