משחקים המספקים תחושת מגע

באופן טבעי, ילדים צעירים חוקרים את סביבתם רבות באמצעות מגע בחומרים שונים סביבם. הם נוגעים במזון, בצעצועים, בבדים, בחומרים מן הטבע הסובב אותם ונעזרים במגע ללמידה.

רוב הילדים נהנים מעיסוק במשחקים המערבים תחושות מגע שונות, אולם חלקם, נרתעים מסוגי מגע מסויימים, מתחושות שונות, לא נהנים או נגעלים ממגע ואף נמנעים מתחושות מגע אלו.

קושי בהתמודדות ורתיעה מתחושות מגע שונות, יכולה להשפיע אף על היכולת לעסוק באופן מסתגל בפעילויות יומיומיות שונות, כגון אכילה, רחצה, משחק, לבוש ועוד (כפי שמתואר במאמר “איתור מוקדם של קשיי ויסות חושי“)

חשיפה של הילדים בגנים ובבית, לפעילויות המערבות מגע, מספקת תחושות מגע להן זקוקים הילדים וכן מקור מהנה להתמודדות עם תחושות מגע אליהן רגישים חלק מהילדים, לצורך הסתגלות והפחתת הרגישות, בעזרת חשיפה. חשוב, לא להכריח ילדים הרגישים לתחושה, אלא, לאפשר להם, חשיפה הדרגתית, על פי רצונם. במידה וילד נמנע לחלוטין ומגלה מצוקה מול תחושות מגע שונות, מומלץ להתייעץ עם מרפאה בעיסוק בנושא.

במאמר זה, קיימות מספר אזהרות לגבי אופן חשיפת ילדים צעירים עקב שימוש בחומרים בהם יש חשש לשאיפה של חפץ קטן.

להלן, מגוון פעילויות

גרגירים ומרקמים קשים, יבשים, שונים:

גרגירי קיטניות שונות ואורז

חשוב: יש להיזהר עם ילדים צעירים שעלולים להכניס את הגרגירים לפה. דורש השגחה צמודה ותשומת לב. אין לתת גרגירים בגודל וצורה היוצרים סכנת חנק, כמו גרגירי חומוס או שעועית.

למען הגיוון, ניתן לצבוע את האורז בצבעים שונים ע”י הכנסתו לצנצנת או שקית עבה, עם מעט צבע מאכל וניעור האורז עד שייצבע. אח”כ, ניתן לייבשו על נייר סופג.

חול, חול צבעוני, אדמה, קמח תירס, קמח פסטה

אין לאפשר לילדים להעיף את החומרים השונים, מחשש לפגיעה בעיניים. אין לאפשר להכניס חול ואדמה לפה. יש להקפיד על חול נקי ובשום אופן לא חול מ”ארגזי חול” בגני משחקים.

פסטה קשה, לכל צורותיה

גם כאן, חשוב להיזהר עם ילדים צעירים שעלולים להכניס את הגרגירים לפה. דורש השגחה צמודה ותשומת לב. אין לתת גרגירים בגודל וצורה היוצרים סכנת חנק.

גם את הפסטה ניתן לצבוע, בדומה לאורז.

במגוון המרקמים הללו, ניתן להשתמש באופנים שונים:

  • עבודות הדבקה, על נייר או ע”ג מצרפים. ניתן לשלב עם צבעים ועם הדבקת חומרים נוספים, כולל חומרים מהטבע: עלים, זרדים, צדפים וכדומה.
  • משחקי מישוש ומציאת חפצים מוסתרים בתוך מיכל עם כ”א מהמרקמים הללו. אפשר, לדוגמא, להחביא חלקי פאזל ואז כל ילד שמצא מוסיף חלק להרכבת פאזל משותף. ניתן לנסות לזהות חפצי יומיום מוכרים המוחבאים בתוך הגרגירים, רק ע”י מישוש, בליל לראות את החפץ. לצורך משחק זה, יש צורך גם בבד שיכסה את הכלי, כדי שהילד לא יראה מה הוא ממשש. ועוד….
  • בסיס למשחקי דמיון: נותנים לכל ילד מגש פלאסטיק עליו הוא יכול לשחק, או לחילופין, נותנים למספר ילדים לשחק יחד בתוך בריכת פלאסטיק, או ע”ג ניילון גדול מאד שפורסים על הרצפה. אל הבריכה/המגש/משטח הניילון, יכול הילד לבחור להכניס מכוניות, צעצועים שונים, בובות, יחד עם החומרים השונים, שיהוו בסיס, מעין חול או אדמה, עימה משחקות הדמויות או כלי התחבורה.

יציקת גבס וחול

פעילות יצירה נחמדה מאד וקלה להכנה:

מניחים ניילון עבה או נייר אפיה, בתוך כלי קיבול (קופסאות פלאסטיק חד פעמיות, מגש או צלחת חד פעמיים). על הניילון/נייר מפזרים שכבת חול נקי.

מרטיבים את החול.

על החול מניחים אבני זכוכית, גולות, חרוזים ושאר קישוטים.

אפשר להטביע בחול הרטוב צורות שונות בעזרת צעצועים של הילדים, מכוניות, חיות פלאסטיק או תבניות לפלסטלינה.

מכינים בכלי נפרד גבס (מאבקה, על פי ההוראות שעל האריזה). בעדינות, שופכים את הגבס מעל בשכבה בגובה 2-3 ס”מ.

מניחים לייבוש.

לאחר שהגבס יבש לחלוטין, מוציאים מהכלי.

התוצר הסופי הינו לוח מקושט בקישוטים שהוספנו ובחול.

 

מרקמים רטובים ורכים:

סוגי בצק שונים:

  • “בצק” משחק קנוי

יתרונות: רך וקל לילדים לשחק עימו.

חסרונות: לא הגייני בשימוש ממושך בעיקר בגילאים הצעירים ולכן מהווה הוצאה יקרה לעומת הכנת בצק לבד.

לא ניתן לפסל בו פסלים הנשמרים לאורך זמן.

  • פלסטלינה

יתרונות: ניתן לפסל פסלים הנשמרים לאורך זמן.

חסרונות: קשה לעיצוב בעיקר ע”י הילדים הצעירים, יש אופציה לרכוש פלסטלינה רכה ובכך לפתור את הבעיה.

דורשת תשומת לב, לכך שילדים לא יכניסו את הפלסטלינה לפה. אינה רעילה, אך קיימת אותה בעיית הגיינה, כמו עם הבצק הקנוי.

  • בצק רך בהכנה ביתית

יתרונות: רך וקל לילדים לשחק עימו.

ניתן להחליף מדי כמה ימים ובכך לשמור על הגיינה.

אין חשש מהכנסת מעט בצק לפה.

חסרונות: לא ניתן לפסל פסלים הנשמרים לאורך זמן.

מתכון:

1 כוס קמח

1 כף שמן

½ כוס מלח שולחני

½ כוס מים

צבעי מאכל

מערבבים את כל החומרים יחדיו ולשים.

  • בצק קסום מקורנפלור

יתרונות: רך וקל לילדים לשחק עימו.

מייצר חוויה מדהימה של מעבר בין תחושה של מוצק ולתחושה של חומר נוזלי. חוויה נהדרת לילדים.

ניתן להחליף מדי כמה ימים ובכך לשמור על הגיינה.

אין חשש מהכנסת מעט בצק לפה.

חסרונות: לא ניתן לפסל פסלים.

מתכון:

כוס קורנפלור

מים

הוראות הכנה: מערבבים…. עד שמגיעים למרקם של בצק רך.

כאשר מפסלים הבצק מתקשה בידיים וברגע שהילדים מפסיקים לעבד אותו, הוא חוזר למרקם נוזלי.

ניתן לשחק בחומר הנוצר, כפי שהוא, רק על מנת להנות מהתחושה.

כמו כן, ניתן ליצור בצק במספר מיכלים, כ”א צבוע בצבע מאכל שונה ואז לתת לילדים לקחת מספר צבעים ולצייר עימם על גבי משטח. ערבוב הצבעים והחומר המיוחד, מהווה חוויה מאד נעימה וצבעונית.

במגוון הבצקים ניתן לתת לילדים לשחק באופנים שונים:

  • משחק באופן חופשי, לא כל הכוונה.
  • שימוש בעבודות יצירה שונות, ע”י מריחה שלו על גבי בריסטול וציור בעזרתו, ניתן להדביק חלק מהבצקים בעזרת דבק פלאסטיק.
  • ניתן להשתמש בבצקים כבסיס למשחקי דמיון – להכין שטח למשחק, על ידי יצירת הרים, גבעות, אדמה, דשא, חול, אבנים, צמחים וכדומה, מהבצק ואז לשחק עם משחקי דמיון, בובות, כלי תחבורה וכדומה, בשטח שנוצר. ניתן לשחק עם הבצק ולהכין ממנו אביזרים למשחק הדמיון, כגון אוכל לבובות, שמיכה, כרית וכדומה.
  • ניתן לבנות דמויות מהבצק ולשלב בבניה גם חומרים אחרים, כגון: קיסמים בתור שיניים, שיער או קוצים של קיפוד. צדפים, בתור שיער, או בתור שריון של צב. מקלות ארטיק או זרדים בתור רגליים וידיים שנועצים בבצק ועוד ועוד ועוד…

צבעי ידיים

ניתן להשתמש בצבעי ידיים קנויים, או לערבב צבעי גואש עם דבק פלאסטיק, לערבב צבעי מאכל עם קמח ומים, לערבב צבעי מאכל עם קורפנלור ומים וכדומה…

בצבעי הידיים ניתן להשתמש במספר אופנים:

ציור על דף:

  • לשים לכל ילד על דף שלולית צבע בודדה ולתת למרוח בעזרת האצבעות וליצור ציור על הדף.
  • לשים על הדף זוג שלוליות צבע שונות או מספר שלוליות צבע שונות ולתת לילד להנות מציור יחד עם ערבובי צבעים.

ניתן להשתמש גם בכלי ציור שונים: ספוגים קטנים, מקלות אזניים, מכחולים, זרדים, כפיות, ועוד…

לפעילויות אלו, מומלץ להשתמש בבריסטול, במכסה של קופסת נעליים הפוך, במשטח סול או מפל, או בכל משטח קשיח אחר. או לחילופין, להשתמש בדף רגיל, אך להדביקו לשולחן בעזרת נייר דבק. זאת על מנת שהדף לא יתקמט מהר או ייקרע.

שקיות צבע:

משתמשים בשקיות רוכסן, בשקיות לקלסר, או בשקיות שקופות לחלוטין ועבות אחרות.

מכניסים לכל שקית מספר שלוליות צבע, בזמן שהשקית מונחת, פרוסה על שולחן. סוגרים את השקית בעזרת נייר דבק רחב. נותנים לילדים למרוח את הצבעים שבתוך השקית וליצור ביניהם ערבובים בעזרת האצבעות כאשר השקית מונחת ע”ג השולחן או מודבקת לשולחן בעזרת נייר דבק.

שיכלולים:

נותנים לילדים מקלות אזניים, בעזרתם הם יערבבו את הצבעים, או יציירו בעזרתם בשכבת הצבע.

לפני סגירת השקית מכניסים זוג גולות לשקית ונותנים לילד לערבב את הצבעים וליצור ציורים בתוך השקית על ידי הנעת הגולות.

מכניסים בריסטול בגודל השקית לתוך השקית, עליו מונחות שלוליות הצבע והגולות. סוגרים את השקית וממשיכים כפי שתואר מעלה. בסיום היצירה, מוציאים מהשקית את הבריסטול, מייבשים ושומרים את היצירה שנוצרה!

ניתן להוסיף חול או אבקת גבס לתוך השקית ובדרך זו ליצור תחושה מעניינת שונה ויצירה מיוחדת.

פסטה רטובה

פעילות “לא קונבנציונאלית” אך חביבה מאד: מבשלים ספגטי עבה במים. נזהרים לא לבשל את הפסטה עד לרמה בה הוא נקרע ברגע שנוגעים בו. מקררים ובהמשך צובעים בצבעי מאכל, ע”י ניעור הפסטה בשקיות או צנצנות, עם מעט צבע מאכל.

בפסטה הקרה משתמשים בדיוק כמו בגרגירים והמרקמים הקשה, באופן הבא:

  • הכנסת הפסטה לכלי קיבול והחבאת חפצים בתוכה, אותם על הילד לגלות במישוש.
  • כבסיס למשחקי דמיון: נותנים לכל ילד מגש פלאסטיק עליו הוא יכול לשחק, מכוניות, דמויות שונות. ובעזרת הפסטה יוצרים את סביבת המשחק. יוצרים הרים, כבישים, דשא, אדמה וכדומה.

ג’לי צבעוני

במקום בצבעי ידיים, משתמשים בג’לי צבעוני (מאבקה קנויה), אותו יוצקים במהלך ההכנה למגש קוביות קרח, או לכוסות קטנות, על מנת ליצור הרבה קוביות ג’לי צבעוניות קטנות, בהן ניתן לתת לילדים לשחק, משחק תחושתי, חוויתי, כמו בפסטה ובבצק.

פעילות בפלסטלינה

פעילות בפלסטלינה