מוכנות לכתיבה מינקות
עידוד יצירה ועידוד תפקודי הגרפומוטוריקה מגיל הינקות, כמוכנות לכתיבה בעתיד
למרות חששם של הורים רבים מפני מתן כלי כתיבה לפעוטות, בגלל החשש מהתלכלכות, לכלוך הסביבה ומפגיעה עצמית, כמו חנק מחלקי צבע/פקק או הכנסת צבע לפה, מומלץ לחשוף ילדים ופעוטות לתחום היצירה והציור כבר מגיל צעיר מאד.
ברגע בו יכול הפעוט לשבת או לעמוד, לאחוז בכלי כתיבה המותאם לגילו ולשרבט, מותר ורצוי לאפשר לו להתנסות בכך.
חשיפה לתחום זה מגיל צעיר מעודדת את היצירתיות, פיתוח הדמיון ויכולת ההבעה דרך יצירה. כהורים, ביכולתנו ליצור ולעודד גם אינטראקציות חברתיות ותקשורת משותפת דרך פעילויות יצירה שונות ובכך להרחיב את היכולת להשתמש בכלי זה ככלי הבעתי.
וכמובן העיסוק ביצירה בחומרים וכלים שונים, מאפשר חשיפת הילד לגירויים רבים ומגוונים, לתחושות מגע רבות, לגריה ויזואלית (חזותית) נרחבת. כל זאת יחד עם כלי נהדר לפיתוח מיומנויות מוטוריות, הרגלי עבודה ומיומנויות מוכנות ללמידה.
חשוב לתת לילדים להתנסות במגוון חומרים, תחושות וכלי כתיבה.
במאמר זה מגוון דגשים, רעיונות לפעילויות שונות ומגוון חומרים בהם ניתן להשתמש לצורך עידוד ציור ויצירה מגיל צעיר
חומרי יצירה רטובים:
קצף גילוח (או המקבילה הטעימה לקטנטנים שמכניסים לפה: קצף של שמנת מתוקה),
בצק ילדים
בצק שמכינים לבד בבית (מערבבים קמח, מים, שמן, מלח, צבעי מאכל. שומרים במקרר בשקית סגורה, גם בצק המלאכותי וגם את הביתי)
פלסטלינה
חימר, דאס ומקבילות שלו (חימר שמתייבש באוויר ללא צורך בשריפה)
צבעי ידיים
צבעי גואש
צבעי מים
צבעי מאכל
דביקי
צבעי מים בשפופרות (שפופרות עם ספוגית בקצה, שהופכים אותן ומציירים בעזרת הספוגית) עיסת נייר
ועוד ועוד ועוד…..
צבעים:
למען פיתוח המיומנות, טוב לתת להתנסות במגוון צבעים וכלי כתיבה, מבחינת הרכות של כלי הכתיבה: רכים יותר, כמו מכחול, קשים כמו עפרון ועט, וכל מה שביניהם (פנדה, גירים, שפופרות צבעי-מים ועוד)
מבחינת העובי: כלי כתיבה עבים ודקים. (עם הקטנטנים להתחיל מהעבים, כדי שתהיה להם אחיזה נוחה ושליטה טובה יותר)
ניתן לתת צבעי פנדה שבורים לחתיכות קטנות יחסית בכדי לעודד פיתוח אחיזת פינצטה (אצבע אגודל) אצל קטנטנים, או אצל מי שמתקשה בפיתוח אחיזת עפרון בוגרת יותר.
חשוב לעבוד בעיקר בישיבה מול שולחן בכדי לעודד ישיבה נכונה, הרגלי עבודה, יציבה טובה ליד השולחן. חשוב מאד להתאים את גובה השולחן לגילו של הילד, כך שילד צעיר יישב ליד שולחן ילדים עם כסא נמוך, או לחילופין ישב על כסא מוגבה (כסא אוכל/בוסטר) ליד שולחן רגיל. עדיף להשתמש באופציה הראשונה, כאשר רגליו של הילד מונחות על הרצפה, בכדי להשיג יציבה נכונה יותר ליד השולחן.
טוב גם לגוון מדי פעם ולעבוד על קיר, חלון או לוח, כשהציור נעשה כשהיד מורמת כלפי מעלה, דבר הדורש אחיזה טובה יותר של כלי הכתיבה וכוח בחגורת הכתפיים. בדרך זו ניתן לעסוק במספר פעילויות חביבות, כמו:
ציור על גבי חלון או ראי בבית עם טושים מחיקים או צבעי חלון!
ציור בעזרת מכחול על בריסטול או דפים התלויים על קיר
ציור בקצף גילוח על קיר האמבטיה או על מראה גדולה (במכחול או בידיים)
דגשים חשובים לגבי אופן העבודה:
חשוב מאד לא לשנות לילד את היד בה הוא בוחר לצייר (לא לאמר: “מה פתאום בשמאל?! זה עושה מזל רע, תחליף יד”…) ואם לא מתפתחת דומיננטיות של צד והילד מחליף ידיים רבות בזמן הציור, פשוט לבדוק עם איש מקצוע אם צריך לעשות משהו.
בכדי לעודד את היצירתיות, הבטחון והדימוי העצמי של הצייר הצעיר ולעודד התפתחות טבעית ואישית של תחום היצירה, מומלץ לא לבקר את הילד על עבודותיו, לשבחו ולתת לו חיזוקים על עבודתו, לתלות את היצירות בבית, על המקרר, דלת הבית, על לוח מיוחדשמוקדש לצייר הצעיר או על הקיר ולהשוויץ ביצירות עם הילד! ניתן לקנות מסגרת של תמונה ולשים בה בכל פעם יצירה נבחרת אחרת של הילד וכדומה.
חשוב מאד לא ללמד ילד איך אוחזים נכון ולתקן לו את האחיזה, אלא לתת לטבע לעשות את שלו ולתת לילד לפתח את האחיזה האופטימאלית עבורו: האחיזה בה תהיה לו אפשרות לכתוב הכי מהר, קריא, ללא מאמץ , התעייפות או כאב. ואם יש חשש לקושי בתחום זה, שוב, לפנות לאיש מקצוע (מרפאה בעיסוק, או אבחון של רופא/ת התפתחות הילד).
חשוב לשלב פעילויות על דפים קטנים וגם דפים גדולים/משטחי עבודה גדולים, המעודדים חציית קו האמצע של הגוף בזמן הציור.
חשוב לשלב עבודה פתוחה וחופשית, כמו ציור על דף ריק, ביחד עם עבודה מובנית עם חוקים וכללים, כמו דפי צביעה, דפי עבודה, הדבקת מדבקות בתוך עיגולים/בחוברות עבודה, ועוד.
ניתן למצוא דרכים רבות לגוון, לאתגר, להפוך את העניין למושך ומעניין, דרך משחקים משותפים סביב היצירה, דרך שימוש בחמרים מושכים או רעיונות מושכים. כל זאת בהתאם לגיל ולשלב בו נמצא כל ילד.
רעיונות נוספים לגיוון:
שימוש בטושים זוהרים
טושי קסם (טושים מחליפי צבעים)
מילוי דף צביעה במריחה של פלסטלינה צבעונית במקום בצבע
ציור ע”ג שקפים: ניתן לצייר ציור חופשי, או, לקחת דף צביעה/דף קו-נקודה, להדביק מעליו שקף בעזרת צלוטייפ, לעבור על הקווים של הציור בעזרת טושי פרמננט צבעוניים, והתוצאה: ציור שקוף להדבקה על החלון. בעזרת טושי פרמננט, או בעזרת מריחת פלאסטלינה צבעונית, ניתן לצבוע את הציור המועתק על השקף.
השכבת הילד על בריסטול, ציור בטוש מסביב לגופו, ואז לתת לו לצייר לעצמו את אברי הגוף השונים, הבגדים, ולצבוע.
ציור על עץ (ניתן לקנות בחנויות יצירה עץ חתוך בצורות שונות ולצבוע אותו, אפילו בטושים ובצבעי גואש רגילים)
יצירת יציקות גבס או פסלים מחימר וצביעתם
הכנת דפי עבודה בעזרת שקף שמודבק על הדף וטוש מחיק. מאפשר לחזור שוב ושוב, למחוק ולנסות.
צבעי גוף (אפשר גם מול ראי ואז נדרש תכנון, התייחסות לאברי הגוף והתייחסות לצדדים ולכיווניות).
ציור בגירים על המדרכה (יש גם גירים עבים שלא נשברים, המיועדים במיוחד למטרה זו).
הדבקת חול צבעוני, עלים, אדמה, גרגרי אורז צבוע ע”ג בריסטול.
בנוסף לפעילויות הציור השונות, חשוב לעסוק גם בפעילויות נוספות בתחום זה, בגזירה (גזירה חופשית וגזירה מובנית יותר (על קו, או בין קווים), לפי הגיל), בפיסול בחומרים שונים, בהדבקה ועוד.
לשאלת הנקיון, המטרידה הורים רבים, הניגשים עם ילדיהם לפעילויות יצירה בבית: מקמו את הילדים בכיסאות האוכל שלהם, או בכסאות קטנים, ליד שולחן, במקום קבוע, רפדו את השולחן בניילון שקוף/ במפת ניילון (כמו לשולחן גינה), שעוונית או קרטון ביצוע. למדו אותם לעבוד רק במקום הזה ועל המשטח הזה, שאותו ניתן ללכלך. כל זאת, הרחק מקיר ועם בגדי עבודה שניתן ללכלך (בגדים ישנים או מוכתמים, המוקדשים לעבודה זו). ניתן לעבוד גם בתוך האמבטיה, עם חלק מהחומרים, כמו קצף גילוח, או צבעי גוף. וכמובן, בחוץ.