איתור מוקדם של עיכוב או קושי בהתפתחות המוטורית

איתור מוקדם של עיכוב או קושי בהתפתחות המוטורית חשוב במקרים רבים, כיוון שהוא מאפשר התערבות מוקדמת, טיפול במקרי צורך ועידוד התפתחות תקינה. מאמר זה, מספק מידע ראשוני להורים ולגננות.

(לפני קריאת מאמר זה, מומלץ לעיין במאמר: “ההתפתחות המוטורית של הילד“)

בהתפתחותם של תינוקות וילדים קיימת שונות רבה. טווח הגילאים בהם מתפתחת כל מיומנות, הינו לרוב טווח רחב מאד. לדוגמא, טווח התפתחות התקין של הליכה העצמאית אצל תינוקות, נע בין גיל 10 חודשים לבין גיל 18 חודש.
כאשר הורה חש כי תינוקו, אינו משיג את המיומנויות המצופות ממנו, בכל אחד מתחומי ההתפתחות, מומלץ מאד להתייעץ עם רופא/ת הילדים או לפנות להערכה התפתחותית בתחנה לבריאות המשפחה (“טיפת חלב”), במכונים להתפתחות הילד של קופות החולים, או על ידי איש מקצוע בתחום המדובר (רופא/ת התפתחות, מרפא/ה בעיסוק, קלינאי/ת תקשורת, פיזיותרפיסט/ית, פסיכולוג/ית ועוד).
ובנימה אישית: במקרים רבים, התערבות טיפולית מוקדמת עשויה להביא לשיפור מהיר יותר או יעיל יותר ולכן, עדיף לפנות “סתם” כהורה מודאג, מאשר להחמיץ איתור קשיים שניתן לטפל בהם מוקדם.
להלן התייחסות לתחום ההתפתחות המוטורי, תוך מתן כלים להורה, להתייחס ולשים לב, לסימנים מחשידים להתפתחות קושי או עיכוב בהתפתחות תינוקו (אין המאמר מכסה את כל הסימנים המחשידים שעשויים להיות, אלא סימנים נפוצים יותר).

מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע, כאשר ההורה מבחין בהתנהגויות שונות מבין המפורטות מטה:
עד גיל חודש
במידה וילדך מתקשה ביניקה,
במידה ואינו מניע כמעט את ידיו ורגליו,
נראה נוקשה מאד (לדוגמא, מקשיח מאד את השרירים, כל הזמן ידיו ורגליו מתוחות מאד) או לחילופין נראה מאד רפוי (לדוגמא, שוכב על הבטן במנח רפוי במקום עם ידיים ורגליים כפופות אל הבטן, בתנוחה “צפרדעית”).

מגיל חודש עד 3 חודשים
במידה ונראה להורה כי קיים חוסר איזון בין שני צידי הגוף, כמו הפניית הראש רק לצד אחד במהלך השכיבה.
גופו נראה נוקשה מאד (לדוגמא, מקשיח מאד את השרירים, כל הזמן ידיו ורגליו מתוחות מאד) או לחילופין נראה מאד רפוי.
במידה וילדך אינו מפתח בתקופה זו, את היכולת לתמוך בראשו כאשר מחזיקים אותו במנח זקוף (הראש נוטה ליפול אחורה, כמו אצל הרך הנולד).
אינו פותח וסוגר את כפות ידיו (לרוב, ידיו כבר אינן מאוגרפות, או מאוגרפות במקצת).
במידה וילדך אינו מצליח לאחוז בחפץ הניתן לו, סביב גיל 3 חודשים ו/או אינו מתחיל להושיט יד לחפץ המושט אליו (בין גיל 3-4 חודשים).
אינו מרים ראש בשכיבה על הבטן סביב גיל 3 חודשים.
אינו מסובב ראש מצד לצד בשכיבה על הבטן, סביב גיל 3 חודשים.

איתור מוקדם של עיכוב או קושי בהתפתחות המוטורית

מגיל 3 עד 6 חודשים
במידה ונראה להורה כי קיים חוסר איזון בין שני צידי הגוף, כמו הושטת יד אחת בלבד לחפץ, התהפכות רק דרך צד אחד (מתהפך מהבטן לגב רק ימינה, לדוגמא), וכדומה.
גופו נראה נוקשה מאד (לדוגמא, מקשיח מאד את השרירים, כל הזמן ידיו ורגליו מתוחות מאד) או לחילופין נראה מאד רפוי, מתקשה לייצב את גופו, לשמור על מנח הגוף, כשההורה אוחז בו.
במידה והילד אינו מפתח את היכולת להתהפך מצד לצד בשכיבה (עד גיל 5 חודשים).
במידה ואינו מסוגל לשאת משקל על ידיים ישרות, בשכיבה על הבטן ו/או אינו מרים ראש במנח זה.
אינו מביא ידיים אל קו האמצע של הגוף, בשכיבה על הגב.
במידה ואינו מושיט יד לחפצים ותופס אותם באופן מכוון.
אינו מסוגל לשבת בתמיכה (עד גיל 6 חודשים).
אינו מתחיל לשאת משקל על כפות הרגליים, בישיבה או כשמחזיקים אותו במנח עמידה.

מגיל 6 עד 9 חודשים
במידה ונראה להורה כי קיים חוסר איזון בין שני צידי הגוף, כמו הושטת יד אחת בלבד לחפץ.
גופו נראה נוקשה מאד (מקשיח מאד את השרירים, גופו מרגיש “כמו אבן”, כפי שהרבה הורים נוהגים לאמר על מצב זה) או לחילופין נראה מאד רפוי, מתקשה לייצב את גופו, לשמור על מנח הגוף, כשההורה אוחז בו (גופו מרגיש כמו “בובת בד/בובת סמרטוטים”).
אינו מנסה למשוך עצמו לכיוון ישיבה כאשר אוחזים בכפות ידיו.
עדיין שומט ראש לאחור, כאשר נותנים לו ידיים ועוזרים לו להגיע למצב ישיבה.
אינו מתחיל להושיט חפצים לפה. אינו מביא חפצים אל קו האמצע של הגוף.
אינו מתחיל לשחרר חפצים מידו באופן מכוון.
אינו מתחיל לנסות לאחוז בחפצים קטנים בעזרת האצבעות.

ליווי התפתחותי בחיפה
בגיל 12 חודש
במידה ונראה להורה כי קיים חוסר איזון בין שני צידי הגוף, במידה ואינו משתמש בשני צידי גופו באופן זהה.
גופו נראה נוקשה מאד (מקשיח מאד את השרירים, גופו מרגיש “כמו אבן”, כפי שהרבה הורים נוהגים לאמר על מצב זה) או לחילופין נראה מאד רפוי, מתקשה לייצב את גופו, לשמור על מנח הגוף, כשההורה אוחז בו (גופו מרגיש כמו “בובת בד/בובת סמרטוטים”).
במידה ואינו זוחל
הזחילה לא מאוזנת ונראה כי גורר רגל או יד, לאורך תקופה (לא רק בשלב תחילת הזחילה).
אינו מצליח לעמוד בתמיכה.
אינו מצביע או משתמש בג’סטות כמו לנופף בידו לשלום.
אינו אוחז בחפצים קטנים בעזרת שתי אצבעות (אצבע ואמה).
אינו מעביר חפצים מיד ליד.
אינו יושב ללא תמיכה.
אינו מתיישב באופן עצמאי.

למתעניינים בליווי התפתחותי לתינוקות ופעוטות, הדרכת ההורים מתבצעת במכון “קדם” וקבוצות הליווי ההתפתחותי ב”אם-פטיה”, בנווה שאנן, בחיפה.

לפרטים, ניתן לשוחח עימי בטלפון 052-8935060