ההתפתחות המוטורית של הילד
מאמר זה מתאר בקצרה את שלבי ההתפתחות המוטורית של הילד בגילאי לידה עד חמש שנים.
מרכיב התפקוד המוטורי מתייחס לפעילות המערכת הנוירומסקולרית, כלומר, לאופן פעילות מערכת השרירים והעצבים. את התחום המוטורי אנו מחלקים לשני תת-תחומים:
מוטוריקה-גסה: השימוש בקבוצות שרירים גדולות ליצירת פעילות נשלטת, המכוונת למטרה, כמו, ריצה, קפיצות, נסיעה באופניים, הליכה, טיפוס על סולם ועוד.
מוטוריקה-עדינה: השימוש בקבוצות שרירים קטנות ליצירת פעילות נשלטת המכוונת למטרה, בעיקר בעת שימוש בחפצים. לדוגמא: אחיזת עפרון, גזירה במספריים, כתיבה, השחלת חוט במחט, תפירה, החזקת ושימוש בסכין ומזלג, הקלדה במקלדת של מחשב ועוד.
שלבי ההתפתחות הנורמאלית של התפקוד המוטורי מהלידה ועד גיל חמש שנים
גיל 0-6 שבועות:
התינוק מסוגל מרגע לידתו להניע את השרירים השונים, אולם התנועות מושפעות רובן מרפלקסים ואינן תנועות מכוונות לפי רצונו. לדוגמא: אם נניח אצבע בתוך כף-ידו של התינוק הוא יסגור את כף ידו לאגרוף סביב אצבע המבוגר באופן מיידי ולא נשלט (Grasp Reflex). אם נניח אצבע על לחיו ונגרה את הלחי בעזרת מגע, יפנה את ראשו לכיוון האצבע. זהו רפלקס העוזר לתינוק לאתר את הפיטמה ביניקה, על-ידי המגע שלה בו (Rooting Reflex).
גיל 6 שבועות – 3 חדשים:
מתחילה יותר שליטה בתנועות רצוניות בתחום המוטוריקה הגסה, ובעיקר שליטה בתנועות הצוואר והכתפיים: התחלת הרמת הראש בשכיבה על הבטן והתחלה של הושטת יד מכוונת לצעצועים וחפצים.
גיל 3-6 חדשים:
בתקופה זו התינוק מתחיל לשלוט יותר ויותר בתנועותיו ולהיות מושפע פחות מרפלקסים (אשר הולכים ונחלשים או נעלמים).
מוטוריקה גסה: מרים ראש בשכיבה על הבטן עם זרועות ישרות ומסוגל להושיט יד לחפץ בתנוחה זו. מביא את שתי הידיים זו אל זו בקו האמצע של הגוף ובוחן אותן, בשכיבה על הגב תופס את הרגליים בעזרת הידיים ומביאן לפה. לומד להתהפך מהבטן לגב ומהגב לבטן. בוחן את ידיו ורגליו.
מוטוריקה עדינה: בתקופה זו התינוק מושיט יד לחפץ, תופס אותו ממשש ובוחן אותו ומביא לפיו. מסוגל לאחוז רק בחפץ אחד, כאשר שחרור החפץ לא מכוון ולא רצוני. האחיזה בעזרת כל כף היד והאצבעות.
גיל 6-9 חדשים:
מוטוריקה גסה: מתהפך באופן חפשי מהבטן לגב ומהגב לבטן. מתחיל להתיישב ומתחיל לזחול.
מוטוריקה עדינה: לומד להעביר חפץ מיד ליד, מסוגל לאחוז שני חפצים בו זמנית, אחד בכל יד. מתחיל שחרור רצוני ונשלט של החפץ. מסוגל לאחוז גם חפצים קטנים בעזרת האגודל אצבע ואמה- מתחיל לפתח את אחיזת הפינצטה (פינץ’: אחיזה בין האגודל לאצבע).
גיל 9-12 חדשים:
מוטוריקה גסה: התינוק לומד להיעמד, מתאמן בתחילה על עמידה, כשהוא נאחז בחפצים. בהמשך מצליח לעזוב יד אחר יד, לומד להתיישב חזרה ממצב של עמידה, אח”כ מתחיל לצעוד לצדדים, כשהוא נאחז ברהיטים, באותה דרך ממשיך וצועד קדימה כשהוא נשען על חפץ (עגלה, כסא), מתחיל לעזוב ידיים ולהישאר לעמוד ללא תמיכה ולבסוף צועד קדימה ללא תמיכה. בהתחלה ההליכה מסורבלת על בסיס רחב (עם פישוק רחב של הרגליים) ועם הידיים מורמות לצדדים. לאט לאט התינוק מתחיל להשיג יותר שיווי משקל ולצעוד על בסיס צר יותר, כשהידיים יורדות לצידי הגוף.
מוטוריקה עדינה: התינוק משחרר חפצים באופן רצוני ולכן עסוק רבות בזריקת חפצים. מתחיל לעשות הפרדת תנועה ולהשתמש יותר באצבע המורה, בתנועות כמו הצבעה, לדוגמא. מסוגל לאחוז חפצים קטנים באחיזת פינצטה (צבט).
מתחיל ללמוד לפתוח ולסגור קופסאות, לדפדף בספר, לסובב פקק של בקבוק (לאחר גיל שנה), למחוא כפיים וכ”ו.
גיל שנה עד שנתיים:
מוטוריקה גסה: מעדיף הליכה על-פני זחילה. מתחיל ללכת יותר בביטחון, על בסיס צר יותר, מתחיל לקפוץ במקום, מתחיל לעלות ולרדת מדרגות בזחילה בתחילה ואח”כ בהליכה בעזרת יד תומכת, מתחיל לרוץ בצורה מסורבלת.
זורק כדור באופן לא מכוון, ומאוחר יותר מתחיל לנסות לבעוט בכדור.
מתיישב על כסא בצורה מסורבלת (מטפס, מסתובב ומתיישב).
מוטוריקה עדינה: בונה מגדל קטן בקוביות, מסוגל להשחיל חפצים קטנים לבקבוק, אוחז באחיזת פינץ’ בשלה חפצים קטנים, מתחיל לאחוז צבע באחיזה מסורבלת, משרבט ומנסה לצייר קו או נקודות. מתחיל להראות העדפה ליד אחת דומיננטית.
גיל שנתיים עד שלוש:
מוטוריקה גסה: רץ, קופץ במקום וקופץ ממדרגה, מטפס על רהיטים, עומד על רגל אחת מועדפת לרגע, הולך אחורה מס’ צעדים, מתחיל להיות מסוגל ללכת על קצות האצבעות, בועט בכדור גדול, נוסע בתלת-אופן תוך דחיפה עם הרגליים, עולה ויורד מדרגות, בתחילה בעזרת מעקה- שתי רגליים למדרגה ואח”כ עולה גם ללא עזרה ברגליים מסורגות.
מוטוריקה עדינה: משחיל חרוזים גדולים על שרוך, בונה “רכבת” בקוביות, משרבט עיגולים, מחקה קו מאוזן, עיגול וצורת V , T. יש כבר יד מועדפת ברורה.
גיל שלוש עד ארבע:
מוטוריקה גסה: הולך עקב בצד אגודל, עולה ויורד מדרגות ברגליים מסורגות, עומד על רגל אחת מועדפת וקופץ עליה מס’ קפיצות, קופץ קדימה על שתי רגליים צמודות, יושב ישיבה מזרחית, מתחיל לטפס על סולמות ועצים. מוסר, תופס, מקפיץ ובועט בכדור במיומנות גבוהה יותר, משתמש במחבט.
מוטוריקה עדינה: משחיל חרוזים קטנים על שרוך, בונה “גשרים” ומדרגות בקוביות, אחיזת העיפרון משתכללת ומסוגל להעתיק ריבוע ולצייר איש פשוט עם ראש, רגליים, גו, ולרוב גם זרועות ואצבעות, מצייר בית פשוט.
גיל ארבע עד חמש:
מוטוריקה גסה: הולך על קצות האצבעות אחורה, הולך על העקבים, מדלג, מטפס ויורד על סולם ברגליים מסורגות, בועט בכדור תוך ויסות כוח, קופץ על רגל אחת בכל רגל, רוכב על אופניים עם גלגלי-עזר, מנדנד עצמו בנדנדה תלויה.
מוטוריקה עדינה: מעתיק ריבוע, משולש ואלכסון. מצייר איש עם ראש, גוף, רגליים ופנים מפורטות. מצייר בית עם דלת, חלונות, גג, ארובה. מצייר עץ. צובע שטחים מבלי לחרוג מגבולות הציור. גוזר קו ישר במספריים.
גיל חמש עד שש:
מוטוריקה גסה: עושה גלגול קדימה, רוכב על אופניים ללא גלגלי-עזר, קופץ בחבל מס’ קפיצות.
מוטוריקה עדינה: אוחז עיפרון באחיזת עיפרון בוגרת.
מומלץ לקרוא גם: איתור מוקדם של קשיים ועיכובים בהתפתות המוטורית
למתעניינים בליווי התפתחותי לתינוקות ופעוטות, הדרכת ההורים מתבצעת במכון “קדם” וקבוצות הליווי ההתפתחותי ב”אם-פטיה”, בנווה שאנן, בחיפה.
לפרטים, ניתן לשוחח עימי בטלפון 052-8935060