קשיי כתיבה – גילאי בית-ספר יסודי

כתיבה היא מיומנות הנרכשת ע”י הילד ומשמשת כלי חשוב בתהליכי הלמידה בבית-ספר ובחיי היום-יום. זו מיומנות החשובה לתפקוד תקין של הילד ושל האדם הבוגר לאורך חייו, למשל: כתיבת מכתב, כתיבת מייל או הודעה טלפונית, מילוי טפסים, כתיבת פתקים, כתיבת צ’קים ועוד.

כתיבה הינה פעילות המשלבת גם מיומנות מוטורית וגם בשלות תחושתית וקוגניטיבית. יש צורך באחיזה טובה של העיפרון ושליטה בו, יכולת התבטאות בכתב, יכולת קליטה של האותיות ומודעות פונולוגית, יכולת מיקוד עיניים, יציבות גוף סבירה ועוד.

קשיי כתיבה המטופלים בריפוי בעיסוק באים לידי ביטוי בצורות שונות:

  • כתב בלתי קריא – עיצוב האותיות אינו תקין ולכן קשה להבין את הכתוב.
  • קושי מבחינת התארגנות במרחב הדף או מרחב המחברת – שמירה על רווחים בין המילים, כתיבה בשורות הנכונות, גודל האותיות שאינו אחיד, צפיפות האותיות במילה שאינה תקינה.
  • קצב כתיבה איטי.
  • כאב ביד בזמן כתיבה.
  • לחץ רב מהנדרש על העיפרון או הפעלת כוח מועטה על העיפרון.
  • התעייפות רבה בעת כתיבה או מאמץ מוגזם.
  • קושי בהעתקה מהלוח.
  • קושי לעמוד בעומסי כתיבה.
  • הימנעות מכתיבה.

קשיי כתיבה יכולים לנבוע מכמה גורמים. אפרט את הנפוצים שבהם:

  1. קושי מוטורי – יכול להיגרם מחולשה בחגורת כתפיים, גמישות יתר מפרקית, טונוס שרירים נמוך. קושי בהפרדת תנועה בגוף, קושי בתכנון תנועה. איטיות מוטורית כללית ועוד.
  2. חוסר בשלות של המוטוריקה העדינה – יכול להיגרם מחוסר בהפרדת תנועה בכף היד והאצבעות, אחיזת עיפרון לא תקינה, קושי בוויסות-כוח של האצבעות. קושי בזריזות תנועתית של האצבעות ועוד.
  3. קושי תפיסתי – מקשה על הפנמת צורת האותיות, כיווני האותיות (“כתב ראי”), התמצאות במרחב ועוד.
  4. קושי במיקוד עיניים, מעקב עיניים וסריקה.
  5. קשיי קשב וריכוז משפיעים באופן ישיר על איכות הכתב וקריאותו, משפיעים על הנכונות לכתוב, ועל היכולת לעמוד בעומסי כתיבה.
  6. קשיים בקריאה – יש קשר ישיר בין מהירות הקריאה של הכתוב לקצב ההעתקה מהלוח. קריאה איטית מורידה את קצב הפעילות כולה ולעיתים הקושי נעוץ יותר בכך מאשר בכתיבה עצמה.

dysgraphiaיש לדעת כי ישנם גם ליקויי כתיבה נוספים כגון ריבוי שגיאות כתיב או קושי בהבנת המטלה המטופלים ע”י מורות להוראה מתקנת. לקויי כתיבה הנובעים מבעיות שפה מטופלים ע”י קלינאיות תקשורת.

תלמיד מבלה זמן רב בכתיבה בעת שהותו בבית-ספר. לקשיים בכתיבה יש השפעה ישירה על תפקוד הילד בכיתה, יכולות להיות להם השלכות ישירות גם על הביצועים האקדמיים וגם על הדימוי העצמי והמוטיבציה ללמידה. ילדים רבים להם קשיים בכתיבה מנסים להימנע מכתיבה או לענות בקצרה ולא להרחיב בתשובתם למרות שיכולותיהם הקוגניטיביות תקינות. אחרים עלולים לפתח בעיות התנהגות בכדי להסתיר את הקושי ולא להתמודד איתו.

במידה וההורים או המורה רואים שהכתב לא קריא, או שהילד מתאמץ מאוד בעת כתיבה, או שקצב הכתיבה הוא איטי והילד לא מספיק להעתיק מהלוח- כדאי לפנות למרפאה בעיסוק.

המרפאה בעיסוק תערוך לילד אבחון ותבדוק מהו מקור הקושי. יש לציין כי פעמים רבות ישנם מספר גורמים המשולבים יחד ומביאים לקשיי הכתיבה. חשוב לאתר אותם ולהתייחס בהתאם לכך בטיפול עצמו.

בטיפול, בהתאם לגורמי הקושי, תעבוד המרפאה בעיסוק עם הילד על-מנת לשפר את מיומנויות הכתיבה. על-פי-רוב הטיפול כולל עבודה ישירה על הכתיבה וההעתקה, כגון: הקניית אסטרטגיות לשיפור איכות הקו, אסטרטגיות לשיפור עיצוב האותיות, התארגנות נכונה במרחב הדף, אסטרטגיות להעלאת קצב ההעתקה מהלוח וכו. בנוסף, עובדים גם על חיזוק גופני או יכולות תפיסתיות, בהתאם לצרכי הילד.

הטיפול הינו חווייתי ומשלב בתוכו גם משחק, יצירה, ספורט והנאה. מטרה נוספת בטיפול היא חיזוק הביטחון העצמי של הילד והעלאת הרגשת המסוגלות שלו, מתן חוויית הצלחה ושיפור בסף התסכול של הילד כתוצאה מכך.