הפרעת קשב וריכוז

הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה נוירו-התפתחותית המאופיינת בקשיי קשב וריכוז, היפראקטיביות ואימפולסיביות. כיום ידוע שקשיי הקשב על-פי-רוב מלווים את האדם לכל אורך חייו. בעיות קשב עלולות להשפיע ולהקשות על מימדי חיים שונים: לימודים, משפחה, חברים, עבודה, זוגיות, תפקוד רגשי ועוד.

adhd-1הפרעת הקשב מקורה בבעיה ביולוגית נוירולוגית הפוגעת ביכולת לעכב תגובה, להישאר מווסת ו/או מרוכז לאורך זמן. על-פי-רוב, הלוקים בקשיי קשב פועלים מהר מידי ומגיבים באימפולסיביות מבלי לעצור, לשקול ולתכנן. חלקם יודעים כיצד עליהם לפעול, אך מתקשים ליישם בחיי היום-יום את מה שיודעים. זו הפרעה התפתחותית רחבה שמאופיינת בקושי בוויסות הקשב והתאמת התגובה למצב הקיים. קיים קושי בהתאמת רמת הפעילות לסיטואציה הנוכחית בה נמצאים.

יש לציין כי לא לכל הלוקים בקשיי קשב וריכוז יש את כל המאפיינים הנ”ל או שהינם באותה הרמה והעוצמה.

פרוט המאפיינים העיקריים:

1. קשב – קושי להתרכז בפעילות לאורך זמן. הדבר עלול לגרום לקושי להתמקד בפעילות הנעשת ולמצות אותה. תתכן מוסחות הנגרמת מגורמים חיצוניים או פנימיים, כגון מחשבות אישיות. יתכן קושי לשים-לב לפרטים.

הקושי בקשב עלול לפגוע ביכולת לעבוד לפי שלבים בצורה מסודרת הגיונית ועקבית וליצור בעיות התארגנות. הקושי בקשב עלול גם לגרום למעבר מחשבתי מהיר מדבר לדבר ו/או קושי בזיכרון עבודה.

הבעיות בקשב עלולות לגרום לקשיים חברתיים או בין-אישיים ולא רק לקשיים בלמידה. קושי בעיבוד המידע העובר אליהם מהחברה ותגובה מהירה מידי או איטית מידי למתרחש או לסיטואציה החברתית. יתכן אף מצב של נתקים בקשב הגורמים לפספוס של חלקי מידע באינטראקציה.

חוסר עקביות מאפיינת את תפקודם של אנשים עם הפרעת קשב. למרות שקשב הוא אחד המאפיינים העיקריים של הפרעת קשב וריכוז, אנשים הלוקים בה מצליחים במצבים מסוימים להיות קשובים ולהתמקד במטלה, אולם במצבים וזמנים אחרים הם פחות מסוגלים לכך. בנוסף, בפעילויות המעניינות אותם הם מסוגלים למקד קשב אף לאורך זמן ולהתמיד בכך.  הדבר הגורם לבלבול גם לאדם עצמו וגם לסביבתו.

2. היפראקטיביות – הכוונה לפעלתנות יתר, תזזיתיות ואי-שקט מוטורי או פסיכו-מוטורי ולעיתים גם דברנות יתר.

כיום נוטים לקשר את ההיפראקטיביות לקושי ביכולת לעכב תגובה (אינהיביציה) או לדכא תגובה. גורם לקושי בוויסות עצמי רגשי או קוגניטיבי, קושי בדחיית סיפוקים, התאפקות והפסקת פעילות בה עסוקים. גורם לקושי להימנע מפעילויות בלתי-רצויות.

3. אימפולסיביות – הפקת תגובה מהירה, ללא בקרה ועיבוד מקדים, הגורמת לפזיזות יתר וקושי לשלוט בדחפים. ביצוע פעולות שונות מבלי להתחשב בהשלכותיהן לפני ביצוען. קושי בלמידה מהניסיון, לקות בבקרה עצמית ובשינוי ההתנהגות. קונקרטיות. אימפולסיביות יכולה להתבטא בנטייה להתפרצויות כעס, לתגובות מוקצנות ולא מותאמות, ולחוסר סבלנות. נטייה לפעול מהר מידי ולא לשקול את המצב בו נמצאים, נטייה לקחת סיכונים. גם מאפיין זה גורם לקושי להימנע מפעילויות בלתי רצויות.

בעלי הפרעת קשב וריכוז יתכן ויתאפיינו גם בקשיים נוספים כמו:

  • קושי בוויסות רגשות – חווים אירועים שונים בעוצמה רגשית עזה ומתקשים להפריד בין רגשות לעובדות.
  • קושי בוויסות דחפים – יפעלו בצורה אימפולסיבית ופזיזה מבלי לקחת בחשבון את כל מרכיבי הסיטואציה.
  • קושי באיזון בין הנאות מול חובות – ידחו או לא יבצעו משימות והתחייבויות ויפנו לעסוק בפעילויות אהובות אליהם.
  • קושי להתמקד בעיקר – לא תמיד יבינו מה העיקר ומה התפל.
  • מוסחות – מוסחים בקלות על ידי גירויים שונים בסביבתם ועוברים להתעסק בהם במקום במה שהתחילו.
  • בעיה מהותית בתפיסת הזמן, ובהבנת העבר-הווה-עתיד.
  • בעיות בהתארגנות וקושי בהבנת ההתרחשות על שלביה השונים וברבדיה שונים (מומלץ לקרוא גם את המאמר על בעיות התארגנות באתר).
  • קושי בהפנמת מוטיבציה – יתקשו לעסוק בדברים משעממים ומונוטוניים למרות שמבינים את חשיבותם.
  • קושי להתחיל משימה, קושי בבחירת המשימה, קושי במעברים בין משימות, קושי לסיים משימה.

ד”ר בארקלי בספרו “לשלוט ב-ADHD” (2003, תל-אביב, הוצאת גלילה) אומר: “הפרעת קשב היא הפרעה הקרובה מאוד לתפקודו הנורמלי של הילד, אך עם זאת היא עלולה לגרום לסבל ניכר לילד עצמו ולסביבה. שילוב זה הוא ההופך הפרעה זו לקשה כל כך הן לאבחון והן לטיפול”.

אין שני אנשים שהפרעת הקשב שלהם נראת זהה כיוון שהקושי הנוירולוגי מתחבר למרכיבי האישיות והאופי של אותו אדם ולתגובות הסביבה השונות כלפיו. בהתאם לכך כל אדם יתפקד אחרת למרות שלוקה בקושי דומה. יש החווים את הקושי בצורה עוצמתית יותר וממש מגיעים למצוקה וסבל, ויש אנשים החווים את הפרעת הקשב כקלה ומסתדרים עם השפעותיה.

חשוב לציין כי ADHD הינה בעיה תלוית מצב. ישנם מצבים בהם מופיעה במלוא עוצמתה וישנם מצבים בהם לא. לדוגמא: הקשיים מופיעים במלוא עוצמתם בזמן שהילד במסגרת הלימודית ובכיתה ופחות נראים בעת חופשה.

במצבים של הנאה וכיף, או בעת פעילות המאתגרת את הילד והוא מוצא בה עניין ומוטיבציה, ואף בסביבת דמויות מיטיבות – הסימפטומים של ה-ADHD יכולים להתבטא בעוצמה פחותה ולפעמים אף לא נראים. למשל, אפשרי שהילד יגיב אחרת בשיעורים שונים ובמצבים שונים. מסיבה זו הפרעות קשב עלולות לבלבל את הילד, הוריו וסביבתו.

כאשר הקושי בקשב וריכוז פוגע בילד או במשפחתו, פוגע בשגרת היום- יום ובתפקוד היומי, מעכב את הצלחת הילד בתחומים שונים או מונע ממנו לבטא את יכולותיו, כאשר הילד או משפחתו חשים מצוקה – מומלץ לפנות לטיפול.