קשיי התארגנות 2017-11-13T17:25:52+00:00

קשיי התארגנות

קשיי התארגנות –

התארגנות מוגדרת כיכולת ליצור רצף פעולות מסודר, מתוכנן, עקבי והגיוני בכדי לבצע מטלה מתחילתה ועד סופה ביעילות. בהתארגנות יעילה משולבים מרכיבים של: יוזמה ורצון לבצע את המטלה, איסוף מידע הרלוונטי לפעילות, תכנון המשימה וביצוע רצף של פעילויות מחשבתיות ו/או מוטוריות בצורה הגיונית, ובקרה על הביצוע והתוצר.

בכל השלבים הנ"ל יש להתחשב במרכיב הזמן (למשל: התחשבות באורך הזמן שלוקח לבצע את הפעולה ובעיתוי ביצוע הפעולה). להיות מסוגלים לשמור על עקביות בביצוע המטלה ולהישאר מרוכז. להתמקד בעיקר ולא בתפל. לדעת מתי וכיצד לסיים את המטלה ולבדוק את התוצר שהתקבל.

ילדים  להם קשיי התארגנות עלולים לגלות קושי בחלק מתחומי התפקוד הבאים ועוד רבים כהנה:

  • התארגנות עצמאית בבוקר ויציאה בזמן לגן או לבית-ספר.
  • התארגנות יעילה בכיתה לאורך היום, הוצאת החפצים המתאימים בתחילת שיעור והכנסתם בסוף השיעור, ושמירה על חפצים.
  • קושי בכתיבה מסודרת ועקבית של שיעורי-בית ביומן או במחברת, והכנת שיעורי בית בצורה יעילה כך שלא ימשכו כל אחה"צ.
  • קושי בארגון הדף בעת הכתיבה.
  • קושי בסידור ילקוט והתארגנות לקראת יום המחרת בצורה עצמאית.
  • יכולת התארגנות בעייתית לקראת מבחן וניהול זמן לא יעיל של הלמידה לקראת המבחן.
  • קשיים בעת מתן תשובות בעבודות בית-ספר ובמבחנים הנובעים מחוסר ארגון. קשיים אלו גורמים לכך שהילד לא ייקח בחשבון מצבים בהם יש מספר סעיפים עליהם צריך לענות בשאלה, לא יבקר ויבדוק את תשובותיו, יקרא רק חלק מהשאלה לפני מתן התשובה וכדומה.
  • קושי בהתארגנות יכול לפגוע ביכולת להפיק ציור או להתארגן במרחב הדף.
  • קושי בזמן המקלחת או בהשכבה לישון.

כאשר קשיי ההתארגנות פוגעים בילד או במשפחתו, פוגעים בשגרת היום- יום ובתפקוד היומי, מעכבים את הצלחת הילד בתחומים שונים או מונעים ממנו לבטא את יכולותיו – מומלץ לפנות לטיפול.

ניתן לקרוא עוד על קשיי התארגנות בתפריט ה"מאמרים" בתחום