//אביזרים וכלים, המשמשים בטיפולי ריפוי בעיסוק
אביזרים וכלים, המשמשים בטיפולי ריפוי בעיסוק 2017-11-20T11:25:53+00:00

אביזרים וכלים טיפוליים, המשמשים בטיפולי ריפוי בעיסוק התפתחותי

בעמוד זה מוצגים מגוון אביזרים וכלים טיפוליים, המשמשים בטיפולי ריפוי בעיסוק התפתחותי

נדנדות
בטיפולי הריפוי בעיסוק אנו מטפלים בילדים בעזרת מגוון רחב מאד של נדנדות ואביזרים תלויים, כמו: סולם חבלים, נדנדות טיפוליות, ערסלים שונים ועוד.
בעזרת אביזרים אלו ניתן להשיג מגוון רחב של מטרות טיפוליות, כגון, שיפור ההתארגנות, שיפור התיאום בין הידיים והקואורדינציה בין הידיים לרגליים, שיפור יכולת תכנון התנועה, חיזוק חגורת הכתפיים וחיזוק שרירי הגו והידיים, שיפור תפקודי שיווי משקל, עבודה על עיבוד וויסות גרייה תנועתית וגרייה של הינתקות מהקרקע וגובה, ויסות גרייה של תחושה פרופריוספטיבית (תחושת מגע עמוק מהמפרקים), שיפור וחיזוק הביטחון העצמי והתגברות על פחדים ועוד…
דוגמא לפעילות בעזרת נדנדות בטיפול, "מסלול גובה":
יצירת מסלול תלוי, בו מגוון רחב של אביזרים תלויים תלוי בחדר והילד אמור להצליח לעבור ממתקן למתקן, בלי ליפול, לעשות פעילות שונה על כל מתקן ולהמשיך למתקן הבא. פעילות שכזו מאתגרת את הילד, מעודדת תחושת ביטחון ומסוגלות, מאפשרת להתמודד עם פחדים, לעסוק בפעילות הדורשת פתרון בעיות ולעיתים אלתור, מספקת גירוי תנועתי חזק וגירוי מאד משמעותי של התנתקות מהקרקע וגובה, ובמקביל דורשת יכולת התארגנות ותכנון תנועה טובה, מחזקת את הידיים, משפרת את יכולת שיווי המשקל ועוד.
הפעילות מתבצעת תוך הקפדה על בטיחות ושימוש במזרונים מיוחדים המרפדים את החדר ומאפשרים עצמאות מקסימאלית לילד במהלכה.

נדנדה

צלחת וסטיבולארית
בצלחת הוסטיבולארית אנו נעזרים ככלי לשיפור תפקודי שיווי משקל, לעבודה על עיבוד וויסות של גרייה תנועתית, לחיזוק חגורת כתפיים, לעבודה על תאום בין שתי הידיים ועוד.
לדוגמא, כאשר ילד רגיש לתנועה, נמנע מפעילות בגלל רגישות לתנועה, נוטה להקיא בנסיעות במכונית וכדומה, אנו נאפשר לו להתנסות בחוויות שונות המערבות תנועה בעצמות שונות ובכיוונים שונים לצורך הפחתת רגישות זו.
הצלחת הוסטיבולרית מאפשרת מתן גרייה סיבובית בישיבה, בשכיבה ואף בעמידה.
הליכת עקב בצד אגודל, סביב הדופן של הצלחת או ניסיון לסובב אותה בעמידה במרכז הצלחת ברגליים צמודות, מאפשר עבודה יפה על שיווי משקל.

צלחת וסטיבולארית

מנהרה
מנהרה לזחילה לילדיםבמנהרה ניתן להשתמש לעבודה על שיפור יכולת הזחילה אצל תינוקות ופעוטות עם קשיים מוטוריים, קשיי התארגנות ותכנון תנועה, לעבודה על ויסות תחושתי, מתן גירויי תנועתי, גירוי של תחושת מגע ועוד.
דוגמא לפעילות: ריפוד המנהרה בכריות חול שונות, בשמיכות תחושה שונות, בבדים, והטמנת חלקי פאזל בין הבדים השונים. הילד זוחל במנהרה ומנסה לאתר את חלקי הפאזל השונים, לצאת מן המנהרה ולהרכיבו.
פעילות זו דורשת מהילד יכולת אבחנה חזותית, מספקת לו גרייה תחושתית ותנועתית, דורשת יכולת התארגנות במרחב ועוד.

כדורים
בטיפולי הריפוי בעיסוק משתמשים במגוון גדול של כדורים, לצרכים רבים ומגוונים.
החל משימוש בכדורים "רגילים" כמו כדור טניס וכלה בשימוש בכדורים "יחודיים", כמו הפיזיובול או הפיטבול, כדור דמוי ביצה גדולה, כדור קפיצות ועוד. לכל כדור ייעודים שונים ודרכי עבודה מגוונות, בהתאם לצרכי הילד המטופל.
עם כדור הטניס, נעבוד לדוגמא, על שיפור המימנות המוטורית העדינה, שיפור היכולת לחזות ולתזמן נכון את התנועה ולעבוד על פעילות הנמשכת ברצף שוב ושוב, שיפור היכולת לעבוד בתאום בין שתי הידיים, או בין הידיים לתנועות הגוף כולו, הנע לעבר הכדור, משחק עם כדור ומחבט, המאפשר שיפור יכולת הדיוק והתיזמון יחד עם עבודה על שימוש ביד דומיננטית וחיזוק הדומיננטיות של היד ועוד.
בכדור הפיזיובול הגדול, ניתן לדוגמא להיעזר לאבחון קשיים במנגנוני היציבה ובמערכת שיווי המשקל, טונוס שרירים נמוך ועוד.
וניתן להיעזר בו לטיפול בחיזוק שרירי הגו, הידיים וחגורת הכתפיים, שיפור תפקודי שיווי משקל, עיבוד וויסות תחושת גרייה תנועתית, גרייה של התנתקות מהקרקע וגובה, גרייה של מגע עמוק לכל הגוף ועוד.
דוגמא נפוצה לעבודה עם כדור פיזיובול: השכבת הילד על הכדור, כשהוא שוכב על הבטן, מניח ידיים על הרצפה והולך על הידיים קדימה ובחזרה אל הכדור. פעילות זו הינה פעילות המספקת מגע עמוק לכל הגוף וכן מאפשרת עבודה מצויינת על נשיאות משקל על כפות הידיים וחיזוק הידיים וחגורת הכתפיים.

פיזיובול

חבית
החבית, הינה אביזר טיפולי גדול, המשמש לעבודה על התארגנות מוטורית, תכנון תנועה, חיזוק חגורת כתפיים וגו עליון, מתן גרייה תחושתית לתחושת מגע עמוק ומתן גרייה תחושתית של גובה ותנועה, ניתן להיעזר בה כמקום מרגיע, מארגן וממתן עבור ילד שחש מוצף מגירויי הסביבה ולעבוד עימו כשהוא בתוכה, על מיומנויות אחרות. לדוגמא, ניתן לתת לילד שמתקשה בהתארגנות לעמוד בתוך החבית ולהתמסר בכדור כשהוא בתוך הסביבה המוגדרת, המארגנת והמרגיעה של החבית.
לגירוי תנועתי, ניתן לתת לילד להתגלגל בתוך החבית. לבודה על שיווי משקל, ניתן לתת לו ללכת על השפה של החבית, כשהיא עומדת, בעזרת תמיכה של מבוגר, ועוד ועוד פעילויות רבות ומגוונות.

חבית

משחקים לשיפור מוטוריקה עדינה 
מוטוריקה עדינהבטיפולי הריפוי בעיסוק, נעשה שימוש במשחקים יומיומיים של ילדים, כגון גולות, דוקים, פוגים ועוד. ניתוח הפעילות והכוונתה בהתאם לצרכיו של הילד המטופל, מאפשר למרפאה בעיסוק להשיג מטרות חשובות עבורו:
שיפור ביכולת הפרדת התנועה ומיומנויות המוטוריקה העדינה, שיפור יכולת הדיוק המוטורי, תכנון תנועה, חיזוק דומיננטיות יד, שיפור אחיזת העיפרון ומיומנויות הכתיבה ועוד ועוד ועוד…פאזלים ומשחקי בניה

בטפול אנו משתמשים במגוון רחב מאד של משחקי בניה ופאזלים שונים.
מטרות השימוש במשחקים אלו רבות. מטרות נפוצות הינן עבודה על יכולת ארגון הפעילות וארגון משימה, תכנון מחשבתי, פתרון בעיות, שיפור יכולת תפיסה חזותית ואבחנה חזותית, שיפור יכולת התפיסה המרחבית, יכולות למידה, שיפור מיומנויות מוטוריות עדינות, תאום בילטראלי (בין שתי הידיים) ועוד.

פאזלים ומשחקי בניה
פאזלבטפול אנו משתמשים במגוון רחב מאד של משחקי בניה ופאזלים שונים.
מטרות השימוש במשחקים אלו רבות. מטרות נפוצות הינן עבודה על יכולת ארגון הפעילות וארגון משימה, תכנון מחשבתי, פתרון בעיות, שיפור יכולת תפיסה חזותית ואבחנה חזותית, שיפור יכולת התפיסה המרחבית, יכולות למידה, שיפור מיומנויות מוטוריות עדינות, תאום בילטראלי (בין שתי הידיים) ועוד.

קוביות

גרפומוטוריקה
בטיפולים, אנו נעזרים במגוון רחב של פעילויות בתחום הגרפומוטורי, בפעילויות יצירה רבות,גרפומוטוריקה
פעילויות ציור מגוונות ובדפי עבודה. מגוון הפעילויות רחב ומרתק. (ניתן לקרוא על פעילויות אלו במפורט במאמר "מוכנות לכתיבה מינקות")
דוגמא לעבודה בתחום היצירה: ציור על שקף, המאפשר עבודה על פיתוח אחיזת עיפרון טובה, התארגנות, דיוק גרפומוטורי בפעילות כמו העתקת ציור מדף לשקף, פיתוח יכולת הצביעה, תוך חוויה של הנאה ויצירת ציור שמספק תחושת הצלחה ומסוגלות.

עיבוי לעיפרון 
לעיתים, בעת עבודה על שיפור המיומנות הגרפומוטורית, המרפאה בעיסוק מתאימה לילד (בעיקר בגילאי בית הספר היסודי) עיבויים שונים לעיפרון. עיבוי לעיפרון
מטרת השימוש בעיבוי לעיפרון משתנה מילד לילד על פי הצורך שלו. יש ילדים שזקוקים לעיבוי בכדי ללמוד כיצד לארגן אחיזה נכונה וטובה של העיפרון, ילדים אחרים זקוקים לעיבוי כדי לאחוז את העיפרון ולכתוב ללא השקעת מאמץ ניכר, חלקם זקוקים לעיבוי כדי למנוע את החלקת העיפרון מהיד אצל ילד שאחיזת העיפרון שלו רפה מדי, או לשיפור האחיזה אצל ילד שמתקשה לעטוף עם היד ולאחוז בעיפרון דק וזקוק לעובי שמספק העיבוי, למען הגעה לאחיזה יציבה.
לכל ילד מותאם עיבוי עיפרון שונה לפי אופן תפקודו והצורך שלו, לחלקם מדובר בפתרון קבוע ועבור חלקם זהו אביזר עזר זמני לטיפול.