אני ממציא משחק לבד 2017-11-13T17:25:48+00:00

אני ממציא משחק לבד

דרך נפלא לגיוס מוטיבציה של ילדים, לעסוק בפעילויות למידה או בפעילויות טיפוליות שונות, הינה המצאת משחקים ביתיים, בשיתוף עם הילד/ה עצמו/ה.
פיתוח משחק באופן עצמאי, נשען על עולם הדימיון של הילד/ה ויכול לתרום בכל תחום התפתחותי, על פי סוג המשחק אותו אנו בונים עם הילד/ה.
המשחקים שיוצגו במאמר זה, מיועדים לפיתוח הדימיון והיצירתיות, פיתוח מיומנויות חשיבה, תפיסה חזותית ושיפור מיומנויות קריאה וכתיבה.

משחק הקופסא שלי… (שם זמני, הן גם את שמו של המשחק שוב להמציא ולבחור ביחד עם ממציא המשחק הצעיר)
לוקחים דף גדול או בריסטול, מציירים עליו מסלול, המורכב מריבועים ריבועים, כמו במשחקי לוח רבים. את המסלול ניתן לצייר ביד חופשית, או להיעזר בסרגל, דבר המשלב מיומנויות גרפומוטוריות שונות.
צובעים חלק מריבועי המסלול בצבעים שונים.
בדף נפרד כותבים את הוראות המשחק, לדוגמא: "מי שדורך על צבע ורוד, מקבל פתק הפתעה, מי שדורך על ירוק מקבל פתק הרפתקאה ומי שדורך על כחול מקבל פתק משימה".
מכינים כרטיסיות תואמות לצבעים. ניתן לתת לילד לגזור חלק מהכרטיסיות, דבר המשלב גם שימוש במיומנויות גזירה.
בשלב זה, מגיע זמן היצירתיות: ניתן להתחיל מכתיבת סיפור רקע מעניין, כמו הסיפור הבא: "ביער עבות גר לו ענק ירוק, ששכח לגמרי איך אפשר לצחוק. כל הימים הוא יושב ובוכה, כמה מסכן הענק הזה… אנא עזרו לו בעזרת המשחק, להגיע אל הפייה הקרה, שתקסום לו קסם ותוציאו מן הצרה." ואז, בסיום הלוח בו שירטטנו מסלול, נצייר את ביתה של הפייה ובתחילתו, את היער של הענק.
מכאן והלאה נשאר רק להמציא פתקים מתאימים, כמו: פתק ההרפתקאה הבא: "בדרך פגשת שלושה שדונים, שקפצו ורצו מתוך השיחים, מהר ונסה לתפוס אותם, הם יקפיצו אותך עשרה צעדים קדימה, אם בהטלת קוביה, תצליח לתפוס אותם. הם נתפסים, כשבקוביות יש מספר זוגי." (פתק המשלב, במקרה זה, הבנת מושג חשבוני של מספר זוגי)
דוגמה נוספת של פתק משימה, המשלב מיומנות מוטוריקה גסה): "אם תקפוץ על רגל אחת עשר קפיצות בלי ליפול, תתקדם שני צעדים קדימה"
הכנת המשחקים, מאפשרת עבודה על כתיבה, פיתוח הדמיון והחשיבה. והמשחק בהם יכול לכלול קריאה, פיתוח מיומנויות מוטוריות, פיתוח מיומנויות חשבוניות, כמו במשימות שניתנו כאן כדוגמא.

בדוגמה מטה, משחק "הכבשים והפרות" משחקו של שני בן השבע:

מחפשים את המטמון
המשחק המוכר והוותיק, בו ניתן לשחק בכל מקום בו נמצאים.
כל שנדרש למשחק הם דפים, כלי כתיבה, הפתעה קטנה לסוף, דמיון ויצירתיות.
אחד המשתתפים, כותב לשאר המשתתפים פתקים המובילים אותם ממקום למקום בבית, בטיול בחוץ, בסביבה, בשכונה, בעזרת כתבי הסתרים. כל פתק מוביל אל מקום מסתורו של הפתק הבא, עד למציאת ה"אוצר".

ניתן להכין עבור פתקים הכתובים בכתבי סתרים.
עבור פתקים אלו מכינים מפתחות לפיענוח כתבי הסתרים השונים בהם נשתמש במשחק. מפתח לפיענוח כתב סתרים, זה טבלה (מקרא) בה עבור כל אות יש סמל המסמל אותה. פתקי ההכוונה לאוצר נכתבים בחלקם בעזרת סמלים אלו.
דוגמאות לכתבי סתרים אפשריים:
אותיות בכתב עברי עתיק כשליד כל אות נכתבת האות המתאימה בעברית של ימינו. (את הכתב העברי העתיק ניתן להוציא מהאינטרנט או מאנציקלופדיה.)
כתב סתרים, בו משתמשים בהיפוך של סדר האותיות כך שת=א, ש=ב וכך הלאה.
כתב סתרים, בו משתמשים בסמלים שממציאים לבד. (במקרה זה, ניתן לצייר סמלים מאד דומים, שלכל אחד משתייכת אות אחרת, דבר שדורש אבחנה חזותית טובה בכדי לזהות את האותיות, בדומה למשחק "מצא את ההבדלים", לדוגמא, עיגול שבתוכו חץ פונה ימינה = א אבל עיגול שבתוכו חץ שפונה באלכסון ימינה ולמעלה = ב. וכדומה.)
אפשר להשתמש בגימטריה, בערך של האותיות, כך ש א=1 , ב=2 וכדומה.
ניתן להמציא פתקים הרשומים כחידה המובילה את פותר החידה אל מיקום הפתק הבא, כמו: "יש שם רעש של מפל, כשאתה לוחץ על כפתור…" איזה חדר בבית יתאים לתיאור הזה?
את הפתק הראשון נותנים למשתתף או המשתתפים המחפשים ואת שאר הפתקים מחביאים, על פי הסדר, במקומות אליהם כל פתק מוביל.
לסיום, מטמינים מטמון חביב, אליו יש להגיע.
עכשיו נשאר רק להנות!!!